..

19 Nisan 2012 Perşembe

5 kg Sütün Başına Gelenler


                         Son zamanlarda çıkan haberlerden son derece rahatsızım. Hani şu süt ve süt ürünleri için söylenenlerden bahsediyorum. Her gün, çocuğuma içirdiğim sütün acaba o kansarojen maddeler kullanan fabrikalardan mı değil mi olduğunu merak ediyorum. Bildiğim güvendiğim markaları tercih ederim ama yine de onlara bile şüpheyle bakar oldum.                       
                         Biri çıkıyor ve diyor ki :" - Hazır süt, ölü süttür. İşlem görmüş süt ölüdür. Evde güvendiğiniz birinden aldığınız sütlerle yoğurt yapın. Kansere özellikle göğüs kanserine karşı kalkan." diyor. Bir diğeri "-Açıkta satılan sütler, hastalığa davetiye." diyor.
                         Bir zamanlar bir sütçümüz vardı. Kadının sütü toplama değil, kendi ineklerinden sağdığı süttü. Yoğurdu çok güzel ve lezzetli olurdu. Şimdi marketten her yoğurt alışımda sanki süttozundan yapılmış yoğurt yiyormuşum gibi hissediyorum.
                        Geçen hafta halamlara gittik. Biz ordayken onların kapısını sütçü çaldı. Halama sütü nasıl diye sordum. O da biz her zaman bu adamdan alırız iyi dedi. Gittim kendim baktım sütü temiz bir depoda saklıyor ve buz gibi. Hatta ben halamın sütünü alırken "-Sen sütü götür üzerine birşey kaçmasın, temiz süt kirlenmesin."diyor ve gözüme giriyor. _Ver bana da ordan beş kilo süt." diyorum.
                      
                           Gelir gelmez sütü kaynatıp mayalıyorum. Köylü kızı olduğum için yoğurt konusunda kendime güvenirim açıkçası. Güzel yoğurt mayalarım. Hem öyle yoğurt yapma makinesine falan da güvenmem.

                         Yoğurt oluyor olmasına ama çok sulu. Hem de öyle böyle değil. Ekşiliği falan yok, sadece bol bol suyu var. Baktım olacak gibi değil, süzme yoğurt yapmayı düşünüyorum. Hemen hiç kullanılmamış bir beyaz tülbent buluyorum. Güzel bir sudan geçiriyorum Yoğurdu buna alıyorum.Akşama kadar takriben 10 saat falan süzüyor böylece. (Siz daha koyu isterseniz daha fazla tutabilirsiniz tabi)
                          İşte sonuç yukardaki tabakta. Bir kahvaltıya eşlik ediyor yoğurt. Hem hafif hem az yağlı.

24 yorum:

  1. en sağlıklısı sanırım son günlerde yapabildiğimiz kadar doğal olana yönelmek.

    Bende ne kadar blog dünyasından uzak kalsam da, evde hummalı bir şekilde yoğurt ve peynir yapma işine sardım:)

    Ellerinize sağlık, afiyetler olsun:)

    YanıtlaSil
  2. ohhhh mis gibi katkısız (yani inşallah),bende bu günlerde ne yapacağım ne yiyeyeceğimi ve yedirteceğimi şaşırdım.hiç bir şeye güvenmiyorum.sanki zehir yiyoruz gibi hissediyorum.sokak sütçülerinede güvenemiyorum.allah sonumuzu hayır etsin.sevgiler.

    YanıtlaSil
  3. Merhabalar,
    Bir ara bizim de sütçümüz vardı, her hafta 6 kg süt alır babanneme verirdik o da yoğurt mayalar birazını da bize verirdi, sütçümüze çok güveniyorduk ama o yoğurtta çok sulu oluyordu, babannem ' o sütün kötülüğünden değil de ineğin yediği yemden olur, yazın ot yeyince hem kaymağı bollaşır hem de yoğurt katı olur ama yem yediği zaman yoğurt sulanır' derdi...
    Bilemiyorum artık ama artık benim güvenim kalmadı, sütü sulandırıp, sonra da nişastayla kıvam veren sütçüler olduğunu da biliyorum malesef...

    YanıtlaSil
  4. süt konusunda bende senin gibiyim canım arada kaldım acaba kangisi daha sağlıklı hangisini alsam diye süzme yoğurdun çok güzel olmuş ellerine sağlık

    YanıtlaSil
  5. Evde yapılan yoğurtların çok daha temiz ve sağlıklı olduğunu düşünüyorum. ellerinize sağlık.sevgiler..

    YanıtlaSil
  6. aaaahhhh,bu sütler,telede bağıra bağıra çocuklarım sütçümüzün sütünden en sonra vazgeçtiler ,aslında büyük kızım keçi sütü ile büyüdü buraya geldiğimizde ,küçük de sütçüden aldığım süt ile beslendi,büyüdüler ,tam süt içmeleri sırada uzün ömürlü sütçü fabrikalar daha da baskı yaptılar mediyaya -sonuç:şimdi kaç çocuk sütçüden süt,yoğurt tüketiyoru,benim fikrim senin gibi ,süt tozu ,sanmıyorum sütçümüzün sütü uzun ömürlü sütlerden daha zararlı olsun.Ben 30 sene önce süt fabrikada -mayalama bölümde çalaştım (bir de bulgaristanda ),yoğurt mayalamak için bile özel toz ile özel mayalama karışım yapılırdı,1980 böyle ise düşün şimdi nasıl ,ben kefire geçmeyi düşünüyorum,burada ege universitede ,ziraat fakültede satarlarmış mayasını ,gidip alacağım.Aslında 5-6 sene önce vardı ama koruyamadım mantarını .
    İyi günler dilerim arkadaşım,ben biraz sinirlendim bu fabrikala,Allah herkesi bildiği gibi yapsın,er veya geç herkes hakettiğini alacak .

    YanıtlaSil
  7. Buketciğim aslında babaannen haklı yani sütün sulu olmasının bir sebebi de ineğin yediği yemden olur. ama daha ankara yeterince yeşermedeğinden bu kadar sulu olmasına sebebin yediği otlar olduğunu sanmıyorum canım. sanırım su katkısı yapmış satan kişi süte.

    YanıtlaSil
  8. Ben de kendi yoğurdunu kendim yapanlardanım. Ama süzmüyorum. Hafif sulu mulu yiyoruz biz
    Ellerine sağlık
    Sevgiler

    YanıtlaSil
  9. oh mis mis bizde kendi yoğurdumuzu kendimiz yapıyoruz ama ne yazıkki günlük şişe sütlerle artık ne kadar sağlıklı ise:)
    ellerine sağlık:)

    YanıtlaSil
  10. canım ben de sütü annemlerden alıyorum(annemlerin köyde yaşaması, ineklerinin olması benim şansım).O sütü yeri geldiğinde içiyoruz, yeri geldiğinde de mayalıyorum.Ama eski yoğurtlara ulaşmak çok zor, çünkü hayvanların beslenme stilleri çok değişti.Yoğurt sulu oluyor benim de.
    Konuşulan konulardan ben de korkar oldum, birşey yemeye içmeye.Kimseye güven duyamıyor insan.Bakalım sonumuz n'olacak?

    YanıtlaSil
  11. elinize sağlık sizlere afiyet olsun.. bend ekendi sütümü mayalarım eğer yoğurdumun sulu olamasını istıyorsam kaynadıktan sonra bir 15 dak. daha gözetimimde kaynatırım.

    YanıtlaSil
  12. Başına kötü şeyler geldi zannettim yahu, neyse çok güzel şeyler yapmışsın.Ellerine sağlık canım.

    YanıtlaSil
  13. ben en çok günlük sek süte güveniyorum:)

    süzme yoğurt denince benim aklıma hep bir ekşilik geliyor:)

    YanıtlaSil
  14. mazesciğim benim ufaklıklar hazırsütten başkasını içmedikleri gibi keçi sütünü de içmiyorlar malesef. çok hassas bir koku alma duyuları var keşke içselerdi. ama senin söylediklerini duyunca daha bir emin oldum açıktaki sütleri almaktan
    ozaxcığım ne kadar şanslısın canım
    naliya evet canım bende fazladan kaynattım ama anca bu kadar oldu
    amak ı hayal canım zaten dediğim gibi yoğurdumda ekşilik yoktu bu yüzden süzükten sonra da bir ekşilik olmadı canım. bildiğin o aynı tad biraz koyu kıvamlı sadece. sevgiler hepinize

    YanıtlaSil
  15. bizde de süt çok tüketilir ama ne yapabiliriz ki?bilindik pastörize sütleri alıyoruz, senin gibi becerikli de değilim ki yoğurdu kendim yapayım:))))

    YanıtlaSil
  16. Artık süt bulamıyorum.Günlük şişe sütlerle idare ediyorum.Sevgiler:)

    YanıtlaSil
  17. 5 kilo sütün başına gayet lezzetli şeyler gelmiş görünüyor.Biz güvenecek bir sütçü bulamıyoruz maalesef buralarda ve pastörize sütleri kullanmaya devam ediyoruz..

    YanıtlaSil
  18. Ellerinize sağlık. Marketten aldıklarımıza göre epeyce zahmetli ama lezzeti ve güvenilir oluşu buna değer.Afiyet olsun...

    YanıtlaSil
  19. en güzeli kendin yapmak tabiki canım.harika olmuş gerçekten.mis gibi ne güzel.ellerine sağlık.sevgiler.

    YanıtlaSil
  20. dediğinde çok haklısın elifciğim kime güveneceğimizi bilmiyoruz :( bize de ayaştan geliyor, alıyoruz sütümüzü ama bizim ev halkı hazır yoğurt seviyor onun için mayalamıyorum ama sütlü tatlılarda kullanıyorum.

    sende güzel değerlendirmişsin ellerine emeklerine sağlık....

    YanıtlaSil
  21. Ellerine sağlık bende süzme yoğurt bulamayınca kendim yaparım hele kızarmış ekmekle yemek nefis olur...

    YanıtlaSil
  22. Ben de kendim mayalıyorum 2 aydır filan canım.Baya öğrendim de annemden taş gibi de oluyor.Hatta içerde şimdi kaynamış soğutuyorum mutfakta yerde tencere pencere açık:)Sana bazı tavsiyelerim olacak acizane:)Öncelikle sütü ılık çalmışsın sanırım ondan sulu olmuş .Biraz sıcağa yakın ılık olacak parmağın dayanacak kadar sıcak ılık karışımı bişi.Parmağın dayanacak kadar sıcak.Ben çaldığım yoğurdu dolaba koyup ertesi gün donduktan sonra onun üst kaymaklı kısmından(tabi sütün kaymağının hepsini kaşıkla yoğurt çalacağıma aktarıyorum bir kısmını süt olarak çocuğa saklıyorum kaymaksız kısmını(o bile ertesi günü ince kaymak oluyor neyse)Dolapta donan yoğurttan birkaç kaşık yarım çay bardağı filan bir minik plastik kabımda kaymaklı yerinden alıp buzluğa atıyorum)Ve de her seferinde öyle tazeyken maya alıp buzluğa atıyorum (çünki bekleyince dolapta biraz ekşiyor bitirene kadar 3 kiloyu 5 günde ozaman maya da ekşi olur diğer yapacağın yoğurtta.Neyse mayayı karıştırıp ağzını kapatıyorum(3 kiloluk yoğurt plastik kapta) üstünü iyice örtüyorum az da şeker atıyorum daha çabuk mayalansın diye.Neyse seninki biraz ılık mayalanmış ya benimkide öyle tutmamıştı bikere ılık çalmışım annemi aradım 5-6 saat geçti hala baktım sallanıyor sulu.Annem de dediki altına sıcak su koy ılık çalmışsın sütü.Bende altına kaynar su koydum ve yoğurdum tuttu.Ondan sonra sütü daha sıcak çalmaya başladım.

    YanıtlaSil
  23. şenaycığım tavsiyelerin için teşekkür ederim tatlım. ilgine alakana teşekkürler. fakat sıcaklığı tam da senin dediğin gibi parmağımı yakar vaziyetteydi. ayrıca yoğurdu sıcak dursun diye kalın birşeylerle sardım yani sorun ılık olmasında değildi. fakat mayayı alıp buzluğa atma fikri güzel daha önce denememiştim sağ olasın arkadaşım

    YanıtlaSil
  24. https://www.facebook.com/#!/photo.php?fbid=275564475866731&set=a.140440026045844.31008.139647202791793&type=1&theater ... Bak face'te de var.Ama ben tuz konduğunu duymamıştım.Demek ılık değildi bilmiyorum canım ozaman.Oluyor öyle bazen.Ben kaç kere olmadımı ki dedim altına sıcak su koydum.Bazı yaptıklarımda yani.Elim yanınca ımmmm sıcakmış ekşimi olur ki diyorum ılıyınca da aa aaa ılık oldu tutmaz şimdi bu diyorum:))Dün akşamki yoğurdum çok güzeldi eşime de tattırdım tatlıydı da:))

    YanıtlaSil

yorum var