..

1 Mayıs 2012 Salı

Peynir Yapımı


                            Evet Sevgili Dostlar. Sonunda bu da oldu. Evde peynir yaptım. Yağlı 5 kg süt buldum. Peynir mayası aldım. İlk peynirimi yaptım. Nasıl keyif alıyor insan kendi yaptığı peyniri yiyince. Bu güzelliği hepinizin tatmasını öneririm şiddetle.
                           Peynir kahvaltının , böreklerin, çeşitli hamurişlerinin vazgeçilmezi... Nasıl ortaya çıktığı konusunda çeşitli rivayetler olsa da , en bilineni ve kabul göreni; 8000 ila 10 000 yıl önce, Mezopotamya'da İndus vadisinde hayvan güden çobanlarca yapıldığı. İlk zamanlar peynir, zengin yiyeceği imiş. Babil 'de peynire soyluların yiyeceği olarak bakılır, Tevrat'ta ise "kahramanların yiyeceği " olarak bahsedilirmiş. Evet yanlış duymadınız, şimdi peynir - ekmek diye küçümsediğimiz bu ikili, malum zamanlarda mayalama teknikleri bilinmediği için sadece  tapınaklarda yapılıyor, zengin  kesim tarafından tüketilebiliyormuş.

                         Fransa, Hollanda gibi ülkeler peynir konusunda çok iddialı olup, dünyaca ünlü peynirler üretip bunları tanıtmayı başarmışlar. Örneğin; mozzarella, gravyer, rokfor, parmesan gibi peynirleri sürekli almıyor olsak da duymayanınız yoktur. Fakat ben daha önce de belirttiğim gibi Türkiyenin peynir çeşitliliğini de çok gelişmiş olarak buluyorum. 200 çeşit peynire sahip olan ülkemizin sadece 5 tanesi ülke adına tescillenmiş durumda. Bunlar ise; Erzincan tulum peyniri, Ezine peyniri, Edirne beyaz peyniri, Erzurum civil peyniri ve hellim. Bizim her yörenin, ayrı bir peyniri olmakla beraber, dünyanın en iyi peynirleriyle yarışabilecek peynirlerimiz de mevcut. Hatta öyle ki, bu saydığımız peynirlerin yerine kullanılabilecek ve onları aratmıyacak olduklarını düşünüyorum.


                                 Bakar mısınız şu güzelliğe... Bir de tatsanız. Hele bir de "Bunu ben yaptım " mutluluğu yok mu?
                                 Peynirin mayalanması konusunda bu kez acemiliklerim olmadı değil. Öncelikle evde maya yoktu. Ben sütü kaynattım ve bir gece bekledi kaynamış süt. Sonra ertesi gün sütü ılıttım, ve anneme sorup maya ölçüsünü aldım. Süzmek için, yoğurt süzdüğüm beyaz tülbenti kullandım. Ve asacak yer bulamadığım için, mutfaktaki çeşmeyi kullandım. Altına bir leğen koyarak, buradaki çeşmeye astım. Elimde sürekli sıvazladım suyunun çıkmasına yardım ettim. Sonra elimde yuvarlayarak, üzerine bir tepsi ve onun üzerine 5 kg su bidonu koydum.  Böylece süzdü. Fakat bir hata yapmışım, arada bir kaldırsaydım tekrar yuvarlasaydım, daha kalın dilemlerim olabilirdi. Benimkiler biraz ince oldu.
                                  Bir de küçük bir hatırlatma yapmadan edemiyeceğim. Peynir alt suyu çok yararlı bir su olduğu için, bunu börek, çörek, ekmek yapımında kullanın derim.

Malzemeler:
  • 5 kg süt
  • 1 tatlı kaşığı peynir mayası
  • Süzmek için beyaz tülbent
  • Tuzlamak için yeteri kadar tuz

Yapılışı
  1. Sütü iyice kaynattım.( Aslında peynir yapımında sütü tam kaynatmamak gerektiğini biliyorum fakat, ben sütü aldığım yeri tam olarak bilemediğimden emin olmak istedim.Bu seferlik kaynattım.)
  2. Siz sütü ılınması için bırakın. Süt ne soğuk ne sıcak olmalı. Ben derece falan kullanmadım, fakat küçük parmağım ile test ettim. Parmağımı yakmayacak, birazcık da ılık olacak. Nasıl diyeyim,  süt inekten yeni sağılmış gibi olacak sıcaklığı.
  3. 5 kg sütün içine (kaynamamış hali bu miktar idi, tabi kaynayınca azaldı), 1 tatlı kaşığı maya kullandım.
  4. Mayayı karıştırıp, tencerenin ağızını kapatın. Ben tezgahın üzerinde tuttum. Çok serin olmaması mayalanma işlemini kolaylaştıracaktır.
  5. Sütün üzerine sarı suyu biriktiği ve beyaz kısmı çatlak çatlak olup, tabaka halini aldığı zaman, tülbente alabiliriz. Altına bir leğen koyup, bütün tencereyi döküyoruz, tülbentin üzerine.Kenarlarından tutup sıkıca uçlarını büküyoruz. İyice bükün ki süzmesi kolay olsun.
  6. Daha sonra, tülbentin altına başka bir boş leğen koyup tezgahtaki çeşmeye astım. Siz biraz yüksekçe başka bir yer bulursanız oraya asın.
  7. Yeterince süzünce sırada tülbentin ucunu büküp altına alıyoruz. Üzerine tepsi kapatıp içine 5 kglık dolu su bidonunu koyuyoruz.
  8. Böylece süzmesini bekliyoruz. Benimki sabaha kadar durdu.
  9. Tülbentten çıkarınca, peyniri dörde bölüp her tarafını iyice tuzluyoruz. Bir kaba alıp buzdolabına kaldırıyoruz. Afiyet Olsun...

26 yorum:

  1. Peynir canavaraı biri olaraktan bayıldım görüntülere. Hele evde yapılmış olması da cabası. Ellerinize sağlık valla..

    YanıtlaSil
  2. Ba-yıl-dıııımmmm :)
    nefis görünüyooo...
    deniceme emin olabilirsin tarif defterime not aldım bu yazını :)
    tşkkür ederim paylaşımın içn..
    Bu arada bloğunu başka bir blogger arkdşım vasıtası ile gördüm çok beğendm tariflerini ellerine sağlık hepsi birbirinden güzel ve yapılası..
    artık takipteyim izleyicinim bende bloğuma beklerim sevgilerimle..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. zeynepciğim her zaman beklerim ben de ziyaret ederim en kısa zamanda sağ olasın

      Sil
  3. Merhabalar öncelikle ziyaretiniz için teşekkürler her zaman beklerim
    Ben mayalıda yaptım ama güzel mayalayamadım mayayı az yada çok katmanın etkisi varmıdır acaba. biede yapanlara sordum süt kaynatılınca mayalı olan iyi tutmuyormuş bende küçük denemelerle büyük işler yapayım kışlık salamura peynir hazırlayayım istiyorum ama bilemiyorum biraz zahmetli ne dersiniz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sibelciğim sütün kaynatılmaması gerekiyor bu doğru. Ben de böyle biliyorum. zaten bunu da yukarda paylaştım. ama ben aldığım sütçüyü pek tanımadığım için böyle denedim. fakat böyle de çok nefis bir peynir oldu. Marketten aldığımdan bin kat daha iyiydi inan. salamura yapınca çiğ sütten yaptığın peynir çeşitli zararlılardan da arınıyor ayrıca. bence de yapabilirsen yapmalısın kendi yaptığını yemek başka bir şey sevgiyle

      Sil
    2. Merhaba ..tuzun çeşitli zararlıları yok ettiğini söylemişsiniz ama tuzlayın ertesi gün yemeğe başlayın değil bu olay 2 ay kadar (net hatırlamıyorum )bekletilmesi gerekiyor yoksa binde birde olsa ciddi rahatsızlıklarla karşılaşa bilirsiniz

      Sil
    3. Merhaba..tuzun çeşitli zararlıları yok ettiğini söylemişsiniz ama bu tuzla ertesi gün yemeğe başla değil bildiğim kadarıyla 2 ay kadar beklemesi gerekiyor taze peynirin brusella sebebi oldugunu atlamayalım tarif içinde teşekkürler

      Sil
    4. sevgili bahar tuz ile salamura yapıldığında bu söylediğim oluyor doğru uzun bir süre salamura da bekletmek gerekiyor
      fakat ben yukarda da belirttiğim gibi sütü iyice kaynattım bu şekilde de ertesi günü güvenle yenilebilecek hale geldi
      brusela hastalığında çiğ süt tüketiminden kaynaklanıyor diye biliyorum
      bu yüzden kaynatıyorum ben sütümü hem de uzunca bir süre

      Sil
  4. CANIM ELİFİM ELLERİNE SAĞLIK ÇOK GÜZEL ALDIM CANIM
    MMM PEYNİRSİZ KAHVALTI DÜŞÜNEMİYORUM
    :)
    BENDE ÖDÜLÜN VAR BİR TANEM
    ARKADAŞIM BANA LAYIK GÖRMÜŞ BENDE CANIM ARKADAŞLARIMA GÖNDERİYORUM HERKES ÇOOOK HAK EDİYOR
    :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkür ederim ayşeciğim en kısa zamanda alacağım ödülümü

      Sil
  5. Bizim sofrada peynırsız olmaz,kızım tam bır peynir delisi ve her çeşidi çok severek yer.Senın peynıre bayıldım daha önce bende evde peynır yaptım ama kilo olarak daha az süt kullanmıştım,şimdi tekrar denıyecegım senın verdığın kılo ebadına göre.Kolay gelsin canım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. dene hedenciğim ben yaptığımın aynısıyla paylaştım canım. inşallah beğenirsin deneyince

      Sil
  6. BENDE HERKESE GÖNDERDİM O ÖDÜLÜ. SENİNDE VAR. PEYNİRİ ÇİĞ YİYEMEM AMA PEYNİRLİ BÖREKLERE BAYILIRIM. ANAM ÇOK GÜZEL PEYNİR YAPARDI KULAKLARI ÇINLASIN. SENİNKİDE HARİKA OLMUŞ. ELLERİNE SAĞLIK CANIM BENİM.

    YanıtlaSil
  7. tariflerinizle son 5 günü kalan etkinligime katilirsaniz cok sevinirim.


    size ödül var sayfamda alirsaniz sevinirim

    YanıtlaSil
  8. Ellerine sağlık.Ben yaptım mutluluğu var ya o herşeye değer.Tertemiz içine sine sine.Afiyet olsun.Sevgiler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kekikciğim sağ ol bitanem. içine sinmesi gerek yaptığın her şeyin bence de :)

      Sil
  9. Evde yapılan herşey başka bir güzel oluyor. Emek verip yaptıklarını tadı hiçbirşeye benzemiyorum. Peynirler nefis görünüyor canım. Ellerine emeğine sağlık. Sevgiler...

    YanıtlaSil
  10. peynir mayasını nereden aldınız?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bizim buralarda marketlerde bulunuyor canım ordan aldım

      Sil
  11. tombul tariflerin beni tombul edemedi daha oda olacak inş:)
    Ödülün var bende:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir dirhem et bin ayıp örtermiş canım benim. :) her şeyin kalori hesabının yapıldığı bir mutfakta yaşanırmı ama ?

      Sil
  12. senn var ya senn...!!
    çok hünerlisin yaaa..
    :))
    maşallahh elifim..
    ellerine sağlık gülüm..
    öpüyorum.
    muhabbetle

    YanıtlaSil
  13. ellerine sağılık,yanına sıcacık ekmek ....

    YanıtlaSil
  14. Ellerinize sağlık. Keyifli kahvaltılar diliyorum...

    YanıtlaSil
  15. Valla ellerinize saglik, masallah, evde peynir yapimi super olmus. sevgiler.

    YanıtlaSil

yorum var